Svein Erik Backlund fra Oluf Lorentzen NM i Ost 2025

Oluf Lorentzen er stolt sponsor av NM i Ost 2025 – et betydningsfullt utstillingsvindu for norsk osteproduksjon og mangfoldet som finnes i landets ostedisker. Vi ser dette som en unik mulighet til å fremheve det imponerende arbeidet som gjøres av ysterier over hele Norge, og til å løfte frem den kreativiteten og kvaliteten som kjennetegner norsk ost. I dag samarbeider Oluf Lorentzen med rundt 15 norske ysterier, og vi er stolte av å distribuere deres oster til forbrukere og profesjonelle aktører over hele landet.

Vår ostespesialist Svein Erik Backlund har en sentral rolle i å formidle ostekunnskap, både internt og eksternt, gjennom Osteakademiet. Han er en erfaren dommer i World Cheese Awards, Affineur of the Year i London og akkreditert opplæringspartner ved Academy of Cheese. Gjennom sitt engasjement og brede kompetanse bidrar han til å løfte norsk ostekompetanse og styrke interessen for kvalitetsost.

– NM i ost er en fantastisk arena for å feire håndverket, historiene og menneskene bak norske oster, sier Svein Erik Backlund.

– Oluf Lorentzen


ostostostostostostøstostosto

Martin Kløverud TINE NM i Ost 2025

TINE er stolt hovedsponsor til NM fordi vi elsker ost – og det er en hel verden av smaker å engasjere seg i.


Vi vet også at nordmenn elsker ost, men det er ikke alltid like enkelt å velge norsk. Derfor er konkurranser som NM viktige arenaer for å synliggjøre kvaliteten og mangfoldet som finnes – og for å få hjertepumpa til å slå like hardt for norsk ost, som den gjør hos oss osteentusiastene i TINE.

Norsk mat trenger mer enn gode råvarer – det må også være mulig å få tak i produktene. Derfor produserer vi ikke bare ost på nær 30 lokasjoner, men sørger også for at maten når ut. Gjennom vår distribusjonskanal SmakMerNorge.no gjør vi det enklere å kjøpe mat fra lokale produsenter. Der finner du i dag 16 leverandører som lager alt fra tradisjonsmat til nye smaksopplevelser – og vi heier på at flere blir med. Alt dette er viktig ledd i få nordmenn til å velge og utforske de fantastiske smakene norsk ost har å by på.

Vi ser frem til å feire de talentfulle ysterne, produsentene og deres unike produkter – og heier helhjertet på fremtiden for norsk ost.

– Martin Kløvrud, Osteentusiast i TINE


ostostostostostostøstostosto

Yngve Tingstad Matcompaniet NM i Ost 2025

Matcompaniet er stolt sponsor av NM i Ost 2025. Vi jobber i dag med 12 norske småskala ysterier som vi samarbeider med om distribusjon og salg av deres oster til både dagligvare, delikatesse-butikker og Horeca-markedet i hele Norge. Vi er opptatt av de små produsentene og det handverksmessige arbeidet som må til for å lage oster i verdensklasse. Vi setter søkelys på mindre produsenter som produserer på fersk upasteurisert melk og samarbeider tett med produsentene for at de skal lykkes i markedet. Flere av våre produsenter er også sertifisert Økologisk av Debio.

Å skape oppmerksomhet rundt norsk osteproduksjon er viktig for at forbruker skal velge norskproduserte oster i større grad.  NM i Ost og Matstreif er to viktige arenaer for å promotere dette og skape interesse for norsk ost. Det er også en fin arena for aktører i bransjen for å samarbeide om et felles mål om økt salg av norsk ost.

– Matcompaniet v/Yngve Tingstad aka #ostemaestro


ostostostostostostøstostosto

Espen Schøning Lie MENY-Lauget MENY NM i Ost 2025

MENY er stolt samarbeidspartner til NM i Ost fordi vi heier på det norske ostemangfoldet - som er i verdensklasse, og fordi vi ønsker å bidra til å bevare norsk seterkultur, tradisjoner og håndverk.

Vi ønsker velkommen nye produkter basert på den fantastiske norske melkeråvaren. Gode innovasjoner i landbruket bidrar til økt verdiskapning på gårdene og til økt sysselsetting i distriktene.

En hyggelig bi-effekt av utviklingen er at vi kan servere mer MATGLEDE til våre MENY-kunder. I MENY satser vi på lokalmat, som vi kaller «matskatter». Vi har over 5000 produkter fra mer enn 450 norske matskattprodusenter i sortimentet, og over 250 unike osteskatter fra mer enn 50 norske ysterier.

Vi ønsker å bidra til videre vekst og synlighet av lokalmat generelt, og til oste-nasjonen Norge spesielt.

– Espen Schøning Lie, kokk og leder av MENY-Lauget


ostostostostostostøstostosto

Ellen Skuterud NMBU NM i Ost 2025

Som Norges ledende universitet innen miljø- og biovitenskap er NMBU, gjennom Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM), en stolt bidragsyter til NM i Ost 2025 – Norges viktigste arena for håndverksost.

Vårt engasjement er en naturlig forlengelse av NMBUs samfunnsoppdrag: å bidra til bærekraftig matproduksjon, styrket matsikkerhet og lokal verdiskaping.

Norsk håndverksost representerer det beste av lokal råvarebruk, tradisjon, innovasjon og kvalitet. Gjennom NM i Ost løftes denne viktige delen av norsk matkultur frem i lyset.

Gjennom dette samarbeidet:

  • Støtter vi norsk matmangfold og håndverkstradisjoner

  • Bygger vi bro mellom akademia og næringsliv

  • Fremmer vi bærekraftige løsninger i matproduksjonen

Ved NMBU tilbyr vi kurs i håndverksysting, og vi har vårt eget moderne pilotanlegg for meieri. Dette gir studenter, forskere og næringsaktører mulighet til å utvikle og teste nye produkter i praksis – med fokus på kvalitet, innovasjon og bærekraft.

– NM i Ost er mer enn en konkurranse – det er en feiring av kunnskap, kvalitet og kultur. Derfor er det viktig for oss å være med.

– Ellen Skuterud, kontaktperson for lokalmat v/NMBU

ostostostoostostøstostosto

Samarbeidspartnere og sponsorer

Stylized logo reading 'Ouit Lorentzen' in black and gray font.
Red curved sign with white bold letters spelling 'MENY'
Tine brand logo featuring a stylized blue teapot above the word "TINE" in bold blue letters.
Logo with diagram of a chemical structure with letters NMBU.
Bjørklund logo featuring three stylized figures and text reading 'Thor Bjørklund, the inventor of the cheese slicer, Bjørklund 1925'.
Innovasjon Norge logo with a stylized red 'N' on the left and the words 'Innovation Norge' in black text to the right.
Logo of Matcompaniet, featuring the word "MAT" in large white letters on a black background, enclosed in a yellow border, with the word "Companiet" beneath in smaller white letters.
Logo of Stiftelsen Norsk Mat, a Norwegian food foundation, with a gray background, white text, and a small Norwegian flag at the top left corner.
Stylized rooster with a multicolored tail and the word 'HANEN' beneath it.